Bri-Fin Import Sports

Tuotteet > Kona > - Kona vesille

Kona vesille - www.KonaFinland.com

KONAn saattaminen vesille

Alla olevat kuvaukset saattavat näyttää monimutkaisilta, mutta onneksi asiat ovat käytännössä varsin yksinkertaisia.

KONA laudan kokoaminen
KONA rikin kokoaminen
Aloittelijan ensimmäiset askeleet laudalla

KONA laudan kokoaminen

Konan kokoaminen toimituspaketista on helppoa, kunhan ei onnistu hävittämään osia.

•    Ilmaruuvi. Nykyaikaiset laudat rakennetaan sandwitch menetelmällä ja niissä on ilmaruuvi. Kunhan sen kerran kiristää (ja joskus tarkistaa) niin ei tarvitse kantaa sitä huolta. Ainoa tilanne milloin sitä pitää löysätä on jos pistää laudan lentorahtiin, silloin ilmanpaineen ero laudan sisällä ja ulkopuolella saatta kasvaa niin isoksi että lauta pullistuu (ja tuohoutuu).  Katso myöskin: "http://surfwiki.phpnet.us/index.php?wiki=ilmaruuvi"
•    Evä. Laudassa on niin sanottu Powerbox evälaatikko. Evän ruuvi kiinnitetään kannen puolelta kohtuullisen tiukalle, mutta voimaa ei tarvitse käyttää. Tyypillisesti evä irrotetaan aina surffipäivien välillä.
•    Köli. Laudassa on köli joka asennuksen jälkeen käytännössä aina pysyy paikallaan. Köli on kääntyvä, ja sitä  (ja myös kölilaatikon sisäpuoli) on hyvä voidella silikonilla (esim. samaa ainetta mitä autojen kumilistoihin levitetään jäätymisen estämiseksi) ennen asennusta. Aseta köli kahden kölilaatikkolevyn väliin ja työnnä koko paketti aukkoon. Kiinnitä neljällä ruuvilla.

o    Kölin käytön perusteet: köliä käytetään hiljaisella tuulella erityisesti luoviessa ja sivutuulessa. Myötätuulessa on hyvä kääntää köli sisään. Kovemmassa tuulessa käytetään hyvin harvoin köliä. Isohko evä ajaa kovemmassa vauhdissa samaa asiaa. Plaanissa köli on aina sisäänkäännetty.
•    Jalkalenkit. Aloittelija ei tarvitse jalkalenkkejä mutta taitojen karttuessa jalkalenkit ovat avaimet koviin plaaninopeuksiin.
o    Jalkalenkin käytön perusteet: Kun lauta on noussut plaaniin liikut vähitellen laudan perää kohti niin että saat ensin etummaisen jalan lenkkiin, ja vasta sen jälkeen takimmainen jalka. Kun poistut lenkeistä niin teet päinvastoin, ensin takajalka ja sitten etujalka. On huomattava että jalkalenkkien käyttö ilman trapetsia on erittäin raskasta (eli ensin trapetsi käyttöön, sitten vasta jalkalenkit).


KONA rikin kokoaminen

Purje

Purje tulee rullalle kierrettynä. Valitse tasainen alusta ja avaa rulla. Huomaa että kaikki latat ovat paikoillaan ja valmiiksi jännitetty paikoilleen. Lattoja ei siis poisteta purjeesta koskaan, eikä niitä käytännössä koskaan kiristetäkään.

Työnnä masto mastutaskun alareiästä sisään ja syötä mastoa taskuun haitarimaisesti. Kun masto on kokonaan purjeessa laita mastonjatke paikalleen ja mastonjalan naru paikalleen.

Mastonjatke tulee olla asennettu
  •  kohtaan 16 cm 5.8 m2 purjeella (Glide) ja 430 mastolla
  •  kohtaan 4 cm 7.4 m2 purjeella (Zenith) ja 460 mastolla
  •  kohtaan 34 cm 9.0 m2 purjeella (Zenith) ja 490 mastolla
Purje tarvitsee huomattavan esijännityksen toimiakseen siipenä. Tästä syystä on pakko pujottaa naru kolme (3) kertaa purjeen kautta.
Sitten väkevinkin uros joutuu istahtamaan peffalleen, asettamaan kantapäänsä mastonjalan alaosaa vastaan, ja vetämään rajusti (enemmän kuin tottumaton koskaa uskoisi). Purjetta ei alaliikistä kiristämällä pysty rikkomaan, ellei sitä ihan tahallaan tee.
Tarpeellisen kireyden näkee kahden ylimmäisen latan välillä. kun jännitys häviää tämän alueen takaliikistä niin on hyvä perustrimmi päällä.

Masto
Masto on kaartiomainen kaksiosainen putki joka on tehty lasi ja hiilikuidusta. On tärkeätä että rikatessa varmistetaan että liitos on asennettu kunnolla, koska puolittain asennettu liitos saattaa katkaista maston.
Masto on suhteellisen jäykkä ja jäntevä koska sen tarkoitus on jännittää purje siiveksi, ja pitää siiven muoto myös vaihtelevassa (ja voimakkaassakin) tuulessa. Ja jäykkä masto aiheuttaa melkoiset trimmausvoimat purjetta rikaessa.
Katso myöskin: "http://surfwiki.phpnet.us/index.php?wiki=masto"

Mastonjatke
Mastonjatke on putki jolla voidaan pidentää mastoa niin että "koko masto" on sopivan pitkä purjeen suhteen. Pisimmät mastonjatket voivat pidentää mastoa jopa 45 cm. 

Mastonjalka
Mastonjalka on levy, jonka alapuolella on pultti ja prikka. Prikka asennetaan mastokiskoon ja mastonjalka ruuvataan kiinni lautaan (ja prikkaan) kiertämällä sitä. Mastonjalassa on nivel joka on tehty joko kumista tai uretanista.
Mastikisko on KONA laudassa suhteellisen pitkä ja paikka mihin mastonjalka ruuvataan kiinni vaikuttaa suuresti laudan ominaisuuksiin ja käyttäytymiseen.
  • Jos tavoitellaan menestystä kilpailussa missä vaaditaan paljon luovimista niin sopiva paikka on 3/4 kiskon takaosasta katsottuna.
  • Aloittelijalle sopiva paikka on kiskon keskellä.
  • Jos tavoitellaan mahdollisimman suurta plaaninopeutta sivutuulessa (ja sivumyötäisessä) niin sopiva paikka on 1/5 takaa mitattuna.
Katso myöskin: "http://surfwiki.phpnet.us/index.php?wiki=mastonjalka"

Jatkuu...